Оборонні закупівлі в НАТО. Що зміниться? Хто виграє?

Протягом трьох останніх років Міністерство оборони України проводило активну роботу щодо здійснення закупівель для потреб оборони через Агенцію НАТО з підтримки та постачання (АНПП, NSPA – NATO support and procurement Agency).

Проте, співпраця ширшого формату між Україною і НАТО в цій сфері почалася раніше, у 2015-му, коли Законом України була ратифікована Угода про співробітництво у сфері підтримки між Кабінетом Міністрів України та Організацією НАТО з підтримки та постачання (ОНПП).

Серед підстав для укладання угоди зокрема, зазначається зацікавленість Кабінету Міністрів України у послугах, запропонованих Організацією НАТО з підтримки та постачання (ОНПП), та бажання започаткувати співпрацю з ОНПП за певними напрямами логістики, операційної підтримки і підтримки систем. Направду, на той час це було необхідним кроком для оптимізації в Україні діяльності Трастових Фондів НАТО.

Однак, укладення та ратифікація такої рамкової угоди також відкрила шлях для Міністерства оборони України працювати безпосередньо з Агенцією НАТО з підтримки та постачання у сферах, які становлять інтерес.

Після ознайомлювального візиту української делегації навесні 2015 року, ініційованого Місією України при НАТО, розпочався процес планування та організації участі української сторони (Міноборони) у Партнерствах підтримки Програми загальних послуг та співробітництва АНПП. Зокрема, мова йшла про інтерес у кількох сферах:

1. Партнерство з підтримки спільного управління предметами постачання (ПП СУПП, COMMIT – Common item material management), що по суті є “тиловим” забезпеченням – різне речове майно, техніка, спецтехніка та інше майно та обладнання, запчастини, тощо, необхідні для підтримки широко спектру номенклатури на озброєння країн-членів НАТО та Партнерів (включно з легким стрілецьким озброєнням).

Визначним елементом цього Партнерства є Логістична електронна база даних НАТО (ЛЕБД, NSLE – NATO logistic stock exchange), яка виступає в ролі “військового Amazon” для віддаленого “онлайн-шопінгу” товарів для потреб оборони. Понад два роки Проектний офіс реформ Міністерства оборони проводив роботу щодо підписання відповідної Угоди між Організацію НАТО з підтримки та постачання та Кабінетом Міністрів України.

Угода була підписана 1 грудня 2016 після того, як згоду на її підписання дали і Уряд Яценюка, і Уряд Гройсмана. Проте, дата набрання чинності для України – 28.09.2017. Адже КМУ мав затвердити Угоду, з якою попередньо вже погодився та надав відповідні повноваження щодо її підписання. До слова, погодження такої угоди іншими Міністерствами проходило дуже повільно та під загрозою зриву.

Механізм фінансової взаємодії між Міноборони та АНПП в цьому Партнерстві з використання ЛЕБД є новелою для України в цілому та Міноборони зокрема, тому закупівлі з використанням цієї системи очікуються лише в 2019 році.

2. Несистемні брокерські послуги (НБП, RBS – Random brokerage services) – це послуга, яку надає АНПП для замовників – Міністерств оборони країн-членів НАТО та Партнерів.

В рамках цієї послуги АНПП може опрацювати будь-який запит замовника і виконати його, за що з замовника стягують брокерські відсотки за обслуговування. Міноборони уклало з АНПП “Угоду про встановлення відносин у сфері купівлі-продажу N UKR-04 на підтримку Несистемних брокерських послуг для Збройних Сил України” ще в 2016 році.

Проте, у ході опрацювання механізму взаємодії між Міноборони та АНПП у сфері цих послуг була виявлена помилка у номерах рахунків, на які Україна має здійснювати перерахування коштів, на виправлення яких пішло також немало часу. Зміни набули чинності 08.10.2018.

Окрім цього, для можливості здійснення передоплати “В НАТО”, тобто закордон, зміни потребувала також 117 постанова КМУ “Про здійснення попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти. Зміни були внесені 4 жовтня 2017 року.

Після цього, в межах вже самого Міністерства відбувалося погодження розробленого Порядку здійснення закупівель Міністерством оборони України в Агенції НАТО з підтримки та постачання, розробленого Проектним офісом реформ. Цей порядок був затверджений 25 січня 2019. В ньому передбачений порядок планування, подачі заявок, здійснення оплати та отримання товарів, робіт та послуг. Відповідно, вже в цьому році Міноборони може здійснити закупівлі із використання НБП, адже має повністю легітимізований процес.

Серед переваг, які Міноборони має при використанні НБП/АНПП в цілому, – це можливість здійснення закупівель американського обладнання за програмою FMS – Foreign Military Sales.

  • Партнерство з підтримки військово-морської логістики (ПП ВМЛ, NLSP – Naval Logistic Support Partnership – Партнерство, в рамках якого ВМС України може отримати логістичні послуги у відкритому морі та портах по всьому світу, а також замовляти послуги з ремонтів, модернізацій суден, тощо. Наразі опрацьовується відповідна Угода між сторонами.
  • Партнерство з підтримки боєприпасів (ППБ, ASP – Ammunition Support Partnership) – надає послуги із закупівлі боєприпасів. Наразі, Міністерство оборони відповідно до власного листа про наміри, виступає в якості спостерігача.
  • Партнерство з демілітаризації, утилізації, демонтажу – надає послуги на кінцевому шляху життєвого циклу систем озброєнь та техніки. І при цьому – екологічно чисто. Україна також виступає в ролі спостерігача.

Крім того, як додатковий бонус, українська промисловість отримала можливість реєструватися у Переліку постачальників АНПП та брати участь у закупівлях, що здійснюються Агенцією в інтересах різних замовників.

Тож маємо наразі, зелене світло для повноцінної закупівлі майна у іноземних постачальників – за допомогою створеної в та для НАТО закупівельної агенції.

Автор - Артур Переверзєв, координатор реформи оборонних закупівель у Проектному офісі реформ МОУ.