Днями Міністр оборони України зазначив: у процес закупівель варто впровадити повну й відкриту конкуренцію та цілковиту прозорість. Він публічно заявив, що тоді Збройні Сили матимуть максимальну користь із кожної гривні. Механізм внутрішнього контролю тут має вигляд системи стримувань і противаг.
Ми тісно співпрацюємо з Головною інспекцією й Департаментом внутрішнього аудиту Міноборони України в темі запровадження такого механізму, який стане хорошою відповіддю на всі закиди щодо корупції в цьому відомстві. Також він дасть достатню впевненість країнам НАТО, які надають допомогу Україні, зокрема фінансову, що її використають за призначенням.
Уважаю, що для України корупція — ворог номер один. Щоправда, це системний виклик для будь-якого уряду, і для американського також. Але питання — у мінімізації ризиків через стримування корупції. Зокрема завдяки системі внутрішнього контролю, про яку я згадував. Негативні ризики варто обмежити ще до того, як вони проявилися, вплинули на Міноборони, а не після.
Упевнений: міністр Полторак готовий упроваджувати внутрішній контроль для боротьби з корупцією. Але в нього є складність: йому доводиться мати справу з держпідприємствами МОУ. Я розумію, що такі фірми можуть існувати винятково для важливих конкретних речей, наприклад розробки й виробництва засекреченої зброї. Але вони зовсім не потрібні, щоб закупляти чоботи! Навіщо посередники, які беруть свою частку? Це річ, що найбільше дратує в Україні. Повна прозорість і відкрита конкуренція дадуть вчасно найкращу ціну за найкращої якості. І без посередників, нехай навіть потужних. І ще одне: такі закупівлі доцільно розсекречувати. Навіщо втаємничувати поставки чобіт! Так роблять тільки тоді, коли хочуть обмежити відкриту конкуренцію.
До того ж перевага в продукуванні товарів для потреб оборони має бути на боці українського виробника. Навіть тоді, коли ціна іноземного товару менша. Бо це додатковий поштовх національній економіці.
Я не вважаю правильним, коли Міноборони залучатиме для угамування своїх потреб американські чи італійські фірми. Але тут має бути реальна конкурентна боротьба, а не лише виняткова зона дії держпідприємств!
Найважчий виклик — у культурі та менталітеті
— І наскільки нова система внутрішнього контролю вже готова відповісти на той запит, який є не тільки в західних партнерів, а й у нашого суспільства?
— Це найважчий виклик, бо тут задіяні культура й менталітет. Також є викликом підготовка та вишкіл персоналу. І тут допоможе тільки безперервне навчання й безупинний системний рух уперед. Роль усіх радників у тім, щоб відбувся злам культури.
Ми щодня зустрічаємося з українськими колегами й намагаємося їх переконати в тому, що інша точка зору й підходи можуть бути вигіднішими.
Звісно, на повне запровадження системи внутрішнього аудиту потрібен час, але за останні два місяці Міноборони достатньо далеко просунулося в цій справі. Для виявлення й пріоритезації ризиків відповідно до стратегічних цілей залучено профільних експертів, які консультують Міністерство оборони України та Генштаб.
Понад 60 днів тому я розпочав програму підготовки фахівців-аудиторів. І цей прогрес дає США певний рівень упевненості, що надану допомогу Київ використає правильно. Це допоможе Україні мати таке сприяння й надалі. Під час недавнього візиту Степана Полторака в США йому вдалося переконати керівництво Пентагону, що ми (зі стратегічними радниками. — Авт.) працюємо в одному напрямку.
Імовірно, в Україну ще прибудуть американські радники з питань кібербезпеки й стратегічних комунікацій. Також ми досконало вивчимо Стратегічний оборонний бюлетень на предмет виявлення сфер, досі не охоплених допомогою наших експертів.
Сержанти — це не ті люди, які мають підмітати вулиці
— Що потрібно зробити для пришвидшення оборонної реформи?
— Уважаю, що реформи відбуваються настільки швидко, наскільки це можливо. Одна проблема — програмні речі, а інша — глобально-практичні зміни. Зокрема в питаннях культури.
Має бути основна комунікаційна стратегія для донесення цієї інформації до цивільних українців. Але, щоб упровадити систему внутрішнього контролю, аудиту й планування на основі спроможностей, необхідні підготовка та навчання.
Найважливіше, що Міністр оборони України розуміє: для інституалізації реформ потрібен час на децентралізацію ухвалення рішень, надання ширших повноважень профільним експертам, залученим у ці процеси, і дозволів персоналу приймати ризики й виявляти ініціативність незалежно від звань чи посад. І обов’язково — чесність та щирість у спілкуванні. Треба казати те, що мені варто почути, а не те, що, як вам здається, мені приємно було б почути. З такою особливістю культури ми стикалися в Афганістані й інших місцях, зокрема в Польщі, Чехії і навіть Східній Німеччині. Маю на увазі те, як ви дивитеся на речі в перспективі.
Деяким із названих країн для зміни цього погляду достатньо було просто оновити людей на посадах, а в деяких на трансформацію підуть покоління. Переконаний: якраз в Україні не йдеться про покоління, бо ви вже взяли ініціативу в свої руки відправляти ключових людей у владі на навчання в натовські країни.
Багато українських офіцерів, з котрими я працюю над виконанням Стратегічного оборонного бюлетеня, знають англійську. Вони провели від кількох місяців до півроку й більше в Сполучених Штатах, де могли спостерігати за стосунками між нашими офіцерами та сержантами, щоб зрозуміти: це не ті люди, які підмітають вулиці. І вони такими не мають бути, бо це професіонали, котрі становлять кістяк армії. Саме тому нашу першу лінію оборони в Афганістані наповнено винятково сержантами. Міністр оборони України погодився із цим підходом і вирішив збільшити їм торік грошове забезпечення. І це одна з ініціатив на шляху до професіоналізації війська. Треба поспостерігати, як поводяться натовські офіцери стосовно сержантів — на театрі воєнних дій, у місці постійної дислокації або у вас на полігоні в Яворові. Цього не навчиш, бо це питання менталітету, тому тут, повторюся, потрібен усе-таки якийсь час. Але вже зараз маю з приємністю визнати, що українські військові прогресують.
Моє серце з Україною, і я не хочу нічого робити такого, що нашкодило б їй. Тим паче що в Бабиному Яру поховано моїх родичів… Упевнений: США дуже цінують Україну як партнера не тільки зі стратегічної точки зору, а й тому, що ми добре знаємо вашу історію, культуру та всі страждання, які тут були. І якби я не вірив у те, що роблю, я б тут не затримався…
Записав Геннадій КАРПЮК, газета «Народна армія»